Jag får ofta mail från er där ni skriver om en riktigt bra affärsidé ni har gått och klurat på och ni undrar hur ni ska gå vidare med den. Oftast ser man framför sig tre stora problem. 1. Vem ska jag kontakta? 2. Var börjar jag? 3. Hur ska jag få pengar? Nätverk är A och O när man ska starta sitt företag. Ju längre man har drivit företag desto fler känner man och då blir det enklare att dra i trådar. I startfasen är det svårt, börja därför i din egen krets först. Att gräva där man står är inte alltså så dumt. Familj, släkt, föräldrars vänner, lärare, klasskamrater, skriv ut vad du behöver hjälp med på din facebook, blogg, twitter eller ring en person som du kanske tror har någon aning. Är det helt lönlöst så går du vidare till steg två. Att ringa upp till en person eller företag som gör något liknande och fråga. "Var producerar ni?" "Vad heter fabriken?", Vem byggde er e-handel?" "Vad betalade ni?". Människor vill hjälpa varandra, fråga tills du får svar. När jag ska börja med ett projekt så tycker jag att det är enklast att inse vad jag kan bidra med och vilka kompetenser jag behöver hjälp med. Sedan letar jag upp dessa personer och rådfrågar/köper konsulttimmar/frågar om personen också tror på idéen och vill bli delägare framöver. Jag är duktig på att hitta fantastiska människor som jag jobbar med, ett team med olika kunskaper som kompletterar varandra är absolut den bästa grunden ett bolag kan ha. Efter det gör vi en plan. Hur ska vi då dit och inom vilken tidsplan. Det blir lättare än vad man tror när man börjar bena upp allt. Vem varje person ska kontakta och boka möten med. Återigen så handlar det om att aldrig ge upp. Nu är man ett gäng taggade personer som vill komma igång och man har en plan. Man har gjort en budget och man inser att vi måste ju ha lite mer startkapital än vad vi räknade med från början. Och då kommer den stora pengarfrågan in. Vissa människor kanske redan gjort budgeten i steg ett och då känt att "äh det kommer aldrig att gå". Och det är ju dumt. För allt går. Ta pengarfrågan några steg senare i stället då man vet mer om sitt framtida företag, ofta ändras affärsplanen. Och så här är det. Har man en riktigt bra affärsidé och man är duktig på att sälja in den så kommer det ALLTID finnas personer som vill investera. Jag träffar investerare ofta som hela tiden letar efter bra ideér. Det kryllar av dom. Det gäller bara för entreprenören i startfas att våga kontakta och presentera. Dock måste man fundera om man ens vill ha en annan person med i företaget. Lättast är att börja småskaligt. Att varje person i bolaget har sparat ihop egna pengar som man kan börja med. Är man fem personer som har sparat ihop 10 000 kr var kommer man långt i början. Pingis och jag la in 25 000 kronor var i Economista AB och de har räckt sedan augusti 2012, vi har ca 15 000 kronor kvar. Ska man sälja en produkt så är det bäst att hitta en fabrik (eller tillverka själv) så att man har en prototyp som man kan visa upp. En produkt plus en snygg pdf eller ett kort videoklipp om produkten (går att klippa ihop snyggt med Videofymes nya gratistjänst) kommer man långt med. Sedan gäller det att få den insåld innan man trycker på produktionsknappen. Har man fått ett kontrakt med ett företag som kommer att köpa in din produkt kan du ansöka om bryggarlån hos en bank. Där du kan låna pengar till produktion eftersom du vet att du kommer få pengar från företaget som har köpt in produkten men kassaflödet kanske inte klarar de 2-3 månaderna. Så har jag ofta gjort. Utmaningen när man startar företag är just en ganska segfas i början där man försöker hitta dom rätta kontakterna och hitta pengar till bolaget. Många ger upp här. Men det är ju dom som inte ger upp som lyckas. Ring ring ring och våga ta kontakt. Våga testgöra en produkt och kolla med marknaden om den verkar vara intressant. Man måste ju börja någonstans! Tänk på det här: 1. De enklaste idéerna är oftast de bästa. Och de man tjänar mest pengar på. Ett löst vardagsproblem är många beredda att betala för. Jag är fortfarande inte nöjd med hur håret blir torrt efter duschen. Handduken suger knappt upp och hårfönen tar ju evigheter på sig. Och vad ska man göra med alla förbannade plastpåsar från matbutiken i köket? 2. Öva på att berätta om din idé. Om inte ens bästa vänner förstår potentialen så kanske du inte kan förklara den tillräckligt bra. Ha en minuts-presentation klar i huvudet och en lite längre. Spotlife är en av Sveriges största blogggportaler. Vi startade upp det 2008 och har idag över 15 000 bloggar!