Och så kom det. Socialdemokraternas och Miljöpartiets första löfte efter regeringsskiftet. Gymnasiet ska bli obligatoriskt. Jag vill dra mig i håret och skrika rätt ut. Så känner jag just nu. Klart att målet är att få fler elever att plugga och faktiskt lära sig något men att lagstifta, det är röd politik i ett nötskal. Vänsterns politik har alltid byggt på att man löser problem genom tvång. Vi tvingar föräldrar om hur föräldrarledigheten ska delas upp så löser vi kvinnofällan, vi tvingar företag att kvotera in kvinnor i styrelser så blir det mer jämställt, vi tvingar människor att betala mer skatt om man kör bil så kör vi mindre bil. Listan göras oändlig. Och nu kommer vi till skoltrötta elever som egentligen behöver inspireras men istället är lösningen att lagstifta gymnasiet. Då är det problemet löst. Det är galet hur man tror att tvång någonsin löser problem. Man måste ju gå till botten med varför elever faktiskt lämnar skolan och förbättra det istället. När det handlar om att elever att läsa klart gymnasiet så handlar det ju om att ställa sig frågan "hur gör vi skolan attraktiv" "Hur får vi elever att tycka att det är roligt" "Hur får vi eleven och förstå värdet av utbildningen?". De flesta som hoppar av gymnasiet (liksom jag själv) gör det sista året. Många av oss tröttnar, ser inte poängen med kurserna som är kvar eller faktiskt får en möjlighet utanför skolan. Man kan inte tvinga en myndig person ner i skolbänken om personen inte har motivation till det själv. Mitt gamla gymnasium låg här i källaren Istället för att lagstifa gymnasiet och tro att det löser problem borde man...: 1. Minska på kunskapsglappet mellan högstadiet och gymnasiet. Kravet ligger hos högstadieskolan att se till att alla lämnar med jämn lägsta nivå. Uppelvs första året på gymnasiet för svårt så kommer eleven inte orka tempot och hoppa av fel skäl. 2. Gör utbildningen mer verklighetsanpassad. Självklart finns det kurser som man måste i stort sett måste banka in (alltså urtråkiga) men varvat med en utbildning som andas verklighet lockar. Mer praktik hos företag, fler gästföreläsare från yrkeslivet. Mer kontakt med studievägledare. Kurser i retorik. Varje elev ska känna att det jag gör här och nu tar mig till nästa nivå. Jag är ledsen men en kurs som handlar om topografi när man drömmer om en karriär som journalist fungerar inte. 3. Större möjlighet till nischade utbildningar/yrkesutbildningar. Många som läser på gymnasiet vet inte vad dom vill göra efteråt och då är en bred utbildning bra för att hålla alla dörrar öppna. Men så finns det ett stort gäng som som vet exakt vad dom vill jobba med. Låt utbildningarna matcha yrken och speciellt yrken som det finns ett behov av på arbetsmarknaden. Lite som Ky-ubildningar. Tex. Idag behövs det flera programmerare, men hur många har möjlighet att läsa det idag? Väcker man ett intresse under gymnasietiden, tror jag att chansen att personen också läser vidare efter gymnasiet är större. Man måste tycka att det man gör är roligt. 4. Sluta lär elever att de ska bli anställda. Det står till och med i vår skolplan. Det kan inte vara ett enda alternativ. Vi måste få in i varenda elevs mindsett att driva eget företag ska vara lika sjävklart som att bli anställd. Låt kurserna faktiskt handla om det. Vad är vitsen med att läsa företagsekonomi om man inte lär sig hur man driver bolag? (och nu pratar jag inte UF). Vi måste få elever att förstå värdet av en utbildning. Att mina tre gymnasieår hjälper mig att nå dit jag vill. Jag känner väldigt många som lämnade gymnasiet. En del tyckte att glappet mellan högstadiet och gymnasiet var för stort, att första året kändes för svårt och så la man av. Många kände också att utbildningen inte gav något sista året. Att livet utanför med ett jobb lockade. Elever precis som jag började också driva företag som 18 åringar och insåg att skolan inte alls ville hjälpa till med att få båda sakerna att fungera. Och såhär är det, en affärsidé kan liksom inte vänta. Man startar ju en business för att man hittar en lucka av något slag, här och nu. Jag hade väldigt svårt att förstå värdet av mina två år som jag läste på Jensen Gymnasium. Att låtsasdebattera om dödstraff är rätt eller fel, läsa om en terrängs fysiska form eller att tvingas till att ha drama var för mig helt ointressant. Jag hade velat ha ett gymnasie som fick mig att känna att varenda timma jag befann mig i skolan, faktiskt gav mig något i framtiden. En investering till mig själv. Jag kände så en enda gång på Jensen Norra och det var när vi hade en kurs i mental träning. Det är något som jag än idag använder mig av. Men återigen, att lösa problemet genom lagstiftning är fel. Jag hoppas att Löfven och Fridolin besöker en massa gymnasieskolor istället och frågar eleverna vad dom tycker att politikerna bör göra. Jag hoppas att det här blir det sista karlssons-klister-lösningen som nya regeringen föreslår. Såhär tyckte de som gillar min fb-sida! Inlägg av Blondinbella. [showhide type="post" more_text="Show English translation..." less_text="Show less..."] And there it is. The Social Democrats and the Green Party deliver on their first promise. High school is becoming mandatory. I want to pull my hair and scream. Thats how I feel right now. Obviously we want more students to pursue their studies and to learn, but to try and achieve that through the law, that's leftist politics for you. Their approach has always been to force a solution through. If we force parents to divide up parental leave we solve equality issues, if we force companies to hire women we'll even out pay differences, if we force people to pay more exhaust taxes and they will drive less. The list could go on. When it comes to students who have lost interest in school and who are in need of motivation, the answer will not be to make high school mandatory. It won't solve anything. It’s crazy to think that changing the law is the way to solve problems. You have to get to the bottom of why students decide to leave school and use that as your starting point. When it comes to getting students to finish high school you have to ask the question “how do we make education appealing?”, “how do we get students to enjoy school?”, “how do we get students to understand the value of education?”. Most of those who decide to drop out (myself included) will do it in their last year. It’s because you tire, can’t see the point of the courses or get an opportunity outside of school. You can’t force someone over 18 to study when they aren’t motivated to do so. Instead of making high school mandatory and think that doing so solves the problem you should, 1.Close the knowledge gap between junior high and high school. It’s important that everyone leaves with the same basic level of knowledge. If the first year of high school is too tough, the student will drop out for the wrong reasons. 2.Find ways to make the syllable more applicable to real life. Of course there are things that need to be memorized but they tend to be boring. However, if you mix that up with skills that can be used in real life it can keep students motivated. Offer more opportunities to intern at companies, bring in guest lecturers from the professional world, offer more sessions with guidance counselors. Teach rhetoric. Every student should feel that what they are learning is helping them advance to the next level. I’m sorry but a course about topography is useless when you dream of becoming a journalist. 3.Offer more opportunities for students to learn a special trade or take vocational courses. A lot of people don’t know what they want to do when they’re in high school. But there is a significant group of people who know exactly what they want to do. Create courses that are tailored to preparing students for a future career, with a focus on the kinds of jobs that are currently undersubscribed. For example, computer scientists are highly sought after on the job market but there is no clear path to become one. If you expose people to these things while they’re in high school you can get them interested and encourage further study. You have to be interested to want to pursue higher education. 4.Stop teaching students that they will get employed. It’s even in our national syllabus. Employment is not the only alternative. We have to alert students to the possibility or running their own businesses. What’s the point of studying management if you aren’t taught how to run your own company? We have to get students to understand what the value of an education is. That the three years you spend in high school get you to where you want to be. 5.I know a lot of people who dropped out. Some found it too difficult compared to junior high. Many also felt that they didn’t get anything out of it in their last year. Life beyond school appealed more. Students who like myself started with their own business at 18 and noticed that their school wasn’t interested in helping them achieve both. But here’s the thing: a good business idea can’t be put on hold. You start a business because you find a need or a use for something at that particular time. I had a difficult time understanding what the value of the two years I spent at Jensen Gymnasium. To have hypothetical debates about whether or not corporal punishment is right or wrong, to read about a terrain’s physical properties or have to do drama felt completely pointless to me. I had wanted to study in a place where I felt that every hour I spent studying led to something. That it was an investment in my future that would give me something in the future. I only felt that once and that’s when we did a course in mental training. That’s something I still use today. To return to my original stance, I think that solving the issue of drop-out rates by legislation is the wrong approach. I hope that Löfven and Fridolin visit a number of high schools and ask them what they think that the politicians should do. And I hope that this is the last time that they attempt a one-size fits all solution. [/showhide]