Jag fick en fråga häromdagen kring hur mina investeringar går till. Jag startade Löwengrip Invest 2010, Målet var att bunkra upp kapital från det jag tjänar på mina sociala medier och varumärke för att kunna investera i framtiden. Jag har alltid haft ett intresse att köpa både noterade bolag (aktier på börsen) men också vara med på onoterade resor. Första bolaget som Löwengrip Invest investerade i var Löwengrip Care & Color. Därefter startades Flattered. I LCC var jag operativ sedan dag 1 men i Flattered har jag alltid varit ägare men aldrig operativ. Operativ menas med att man är dagligt aktiv. Därefter gick Löwengrip invest in i Natural Cycles vilket har varit en spännande resa. Att få stötta entreprenörer som utmanar en miljardindustri för att göra en positiv skillnad för kvinnor ger mig gåshud. Därefter blev det en investering i Wavy som är ett bokningssystem för frisörer. Ett bolag som hjälper till att digitalisera en branch som tidigare bokat sina kunder via block och penna eller haft sms-pingpong med sina stammisar, till att ha ett enkelt system kändes rätt. Jag brinner ju för att hjälpa entreprenörer. Mina senaste investeringar är Brandbassador som är en plattform för att brands och influencers ska kunna matchas bättre världen över. Om du har ett bolag i Sverige och vill komma i kontakt med en bloggare i Los Angeles som skriver om skönhet kommer du kunna hitta henne där. Det är även ett bra och tryggt sätt för influencerna att tjäna pengar vilket jag tycker är viktigt. Du skippar ytterligare en mellanhand. Sedan har jag gått in i Guldkula champagne som jag nyligen skrev om. Champagne är begränsat, jag tror att det är något som vi kommer att konsumera i många många år till och timingmässigt tror jag att det är rätt med en uppstickare. Vi kan hålla bättre priser tack vare en annan marknadsföringsstrategi gentemot de enorma champagnehusen. I år startade jag även Nordic Tech House med tre medgrundare för att kunna förvalta alla investeringar på ett bättre sätt och tanken är att vi går in i fler bolag under nästa år. Nordic Tech House är ett ställe där vi kan hjälpa en entreprenör att gå från en idé på en pdf till att spotta ut ett färdigt bolag. Fotograf: Martin Petersson Vad är den röda tråden kring mina investeringar? Jag utgår från kvinnan som läser min blogg. Hon är 35 år och bor i en större stad, 50% har barn. Jag vill gärna möta henne överallt. När hon handlar skönhetsprodukter (LCC), köper skor (Flattered), preventivmedel (Natural Cycles), prisvärd champagne (Guldkula), vill tjäna pengar via sina sociala medier eller hitta rätt influensers att jobba med för sitt nystartade bolag (Brandbassador). I det 360 graders-tänket saknar jag träning, tjänst kring förenkling av mat/middar hemma etc. Det är många bolag som Nordic Tech House träffar just nu. Hur går investeringarna till? Det är oftast en mix av plats i mina kanaler, kapital och strategi. Vi tar endast minoritetsposter. Ibland saminvesterar jag med större investmentbolag som har mer muskler. Det skulle kunna vara Almi, Bonnier, EQT eller Creandum. Sverige kryllar av fantastiska VC-bolag. Med Nordic Tech House kommer vi även kunna hjälpa till med programmering. Där blir vi ett helt hus med olika styrkor, allt som en entreprenör kan tänka sig behöva för att komma igång. Målet? Att Nordic Tech House ska finnas globalt. Väva ihop duktiga eldsjälar som behöver hjälp att komma igång med kapitalstarka människor/bolag, experter på online, influencers och sociala medie-strategi. Jag försöker även tänka att bolagen ska kunna hitta synergier i mellan. Fantastiskt roligt!