I våras upptäckte jag en tjänst med namnet KRY. Det var i samband med att Sally fick utslag på kinden i samband med amningen och kräktes hela tiden. Jag vet att det är väldigt vanligt med utslag på nyfödda men kunde ändå inte låta bli att oroa mig lite för att det skulle vara någon form av mjölkprotein-allergi och valde därför att kolla upp det. Då hade jag som tur var en tid hos min BVC inbokat så jag väntade i några dagar innan vi gick dit och sjuksköterskan konstaterade att det var alldeles normalt. Men det är så många gånger som barnen varit febriga och hängiga och man undrat om det är något mer som är fel. Små barn kan ju inte berätta och det är oerhört frustrerande som förälder. Många gånger vill man ju inte åka in i onödan men man vill ändra fråga om råd, på ett sätt som är lite mer personligt än vårdguiden och där kommer då KRY in. Tjänsten gör det möjligt att få träffa en läkare via ett videomöte i mobil/ipad och få rådgivning kring sådana besvär som inte kräver fysisk undersökning och går att behandla på distans, exempelvis utslag. Himla bra. Då det är en läkare man träffar och ej sjuksköterska går det på bara sekunder att få e-recept utskrivet vilket även det sparar tid. Man behöver inte heller betala för det första läkarbesöket. Det känns som detta är framtiden för sjukvården som annars är känd för långa väntetider, varför hålla på med krångliga telefonköer och utsätta sina barn för smittorisk om majoriteten av gångerna ändå ofta kräver ett lugnande "det går över av sig själv"-svar till oss oroliga föräldrar? I samarbete med KRY I discovered a service called KRY last spring. Sally had gotten rashes on her cheek and started throwing up all the time and since I was still breast-feeding her I was worried milk protein allergy was the cause of it. I know you shouldn't get too worried about rashes on newborns, but I had to take her to the doctor for a check up just in case. Luckily I already had a booked appointment at the health centre in the next few days and when we got there the nurse assured us that it was all normal and that Sally was okay. But as a parent you always worry, even if it's just a light fever or if your baby seems less energetic. It's so difficult when they're newborns and can't tell you themselves if something is wrong. Makes you feel pretty frustrated. Most times you don't want to make your way to the hospital because there's a great chance everything is fine, but seeing a nurse or doctor for advice is very comforting. This is where KRY comes into the picture. Their service enables doctor's appointments via smartphone/ipad video calls. Great thing when you've got questions about symptoms that doesn't seem to require physical examination. Like when a suspicious rash appears on someone's cheek... If your appointment is with a doctor and not a nurse, you can also get e-prescriptions in no time and your first appointment is free of charge. To me this is the future of health care. Why spend hours in waiting rooms and expose your child to unnecessary risks of cross infection, or hold forever in call queues when the outcome of your visit often is just a soothing "don't worry, it will go away on its own"-answer?