Jag räknar ner dagarna till vi får nycklarna till huset, nu är det bara några veckor kvar. Jag ser framför mig hur snickare, elektriker och rörmockare springer in och ut i huset, som om det vore Extreme home makeover. Men det är inte bara hantverkarna som kommer ha att göra när vi väl får tillgång till huset, vi har en hel del att ta tag i också eller snarare sätta oss in i såsom hur sophämtning fungerar. Sådant har man ju sluppit tänka på med lägenhet. Många känner nog som jag: ”i vilken ände ska jag börja”, så jag har tagit fram en egen lista som fått namnet ”Pre-move” som jag ska försöka beta av, här är några punkter på den. Älskar att kunna bocka av saker så fick bli en fysisk lista också, några kaffefläckar och en felstavning kom med också. Listan är givetvis inte fullständig och innehåller bara en bråkdel av vad som ska göras och vad man ska ha koll på. Lär mig! alla tips mottages, vad bör jag mer veta?! 1. Vi ska sätta oss in i nya kostnader. Alltifrån lagfart och pantbrev. Det är något som man ofta glömmer bort som kostnad när man köper hus och det är få banker som vill baka in den summan i bolånet. Fastighetsskatten hade jag förresten glömt bort helt och hållet. 2. En annan viktig kostnad är försäkring. Här har jag vänt mig till Försäkringsarkivet för att få koll. En Villaförsäkrings måste man teckna och det ska göras direkt, annars är den ekonomiska risken är alldeles för stor. Mycket täcks av en Villaförsäkring men inte allt. Till exempel täcker inte försäkringen om det regnar in genom taket eller om dräneringen läcker. På Försäkringsarkivets hemsida kan man efter att man skapat ett konto hitta all nödvändig information om sina försäkringar man kan tänkas vilja ha. Den informationen vi vanligtvis får hem i brevlådan och sedan tappar bort. På så sätt kan man hålla koll på utgångsdatum, premier och annat. Nu är det snart är dags för oss att säga upp vår nuvarande hemförsäkring och låta nästa ta vid. 3. Vad kostar det att dra in fiber eller vad det heter för att få snabbt wifi? Det finns i gatan men behövs dras in i huset. Det här kan jag inget alls om men har hört rykten om att det kostar ca 15 000 - 20 000 kronor? 4. Vi har varit duktiga på att in offerter från diverse hantverkare. Herregud vad det skiljer sig i pris! Men vi går faktiskt inte efter den som är billigast utan dom som har fått bäst omdömen och är rätt certifierade. Dessutom har vi köpt Anticimex tjänst där dom kommer ut och tittar till badrumsrenoveringen i fyra steg att den går som det ska. Himla bra när vi själva liksom inte kan se om det ser rätt ut... 5. Det här med sophämtning. En kostnad som helt plötsligt blir synlig när man flyttar från lägenhet till hus. Jag har för mig att det är varannan vecka men räcker det verkligen? Kan man boka varje vecka? När vi är på landet på somrarna så är det nämligen så ofta vi behöver tömma den gröna plastlådan. Bör vi ha en brun soptunna också för kompost? Jag vill ju sopsortera! 6. Säga upp alla abonnemang och teckna nya avtal, det gäller alltså EL-nät, EL-användning, bredband, tv och inte minst försäkring. Och göra allt sådant I TID. När Odd och jag flyttade ihop till vår första gemensamma lägenhet så glömde vi det här med el så vi hade ingen när vi flyttade in. Kommer ihåg hur vi drog en förlängningssladd från trapphuset, himla sneeky. Dock ringde vi elbolagets jour-nummer och dom kom ut och "grejade det" .. För typ 4000 kronor. Där lärde vi oss en läxa. I samarbete med Försäkringsarkivet