Jag blev intervjuad av P1 tidigare om den nya försäkringen mot näthat som har kommit. Det är försäkringsbolaget AIG som har lanserat den. Jag fick frågan om hur jag ser på den och min första tanke är att jag tycker att det behövs göras något. Det denna försäkring gör är att om du blir drabbad av näthat så hjälper AIG dig att få bort informationen på nätet, få tillgång till ett juridiskt ombud om du vill driva en process samt terapi om det behövs. För min del så hade den här försäkringen varit perfekt tidigare när jag var som värst drabbad 2011. Trots att jag polisanmälde varje gång så ledde det aldrig till ett åtal men hos AIG räcker det med en polisanmälan och dom bestämmer själva över när det ska drivas, oavsett åtal eller inte. Dessutom spenderade jag mycket pengar på KBT efteråt i 1,5 års tid. Det var en väldigt tuff period. Om denna försäkring hade fungerat då så hade jag fått bättre hjälp. Men, ändå blir jag frustrerad. Frustrationen började redan när jag satt med polisen i telefon och gjorde min 11:e anmälan inom en kort tidsperiod och polismannen sa i telefonen att jag borde lägga ner bloggen istället. Så skulle jag ju slippa allt det här. Tänk om man sa så till varenda journalist eller bloggare? Lägg ner, byt jobb. Det är ett hot mot demokratin. Jag hade egentligen hoppats på en nätombudsman och en variant av vårdgarantins tre månadersregel. Inom tre månader ska din anmälan lett till något. Om det inte blev något åtal så hade nätombudsmannen hjälpt att driva vidare det helt gratis. Så borde det varit. Tryckt ska ligga på polisen och myndigheter. Det ska inte behövas en försäkring. Vad kostar försäkringen då? 99 kronor i månaden. Den summan jämfört med att det borde varit gratis blir väldigt hög. Sedan undrar jag också hur länge man måste ha haft försäkringen innan man får använda den. Om man har en reseförsäkring tillexempel så kan man ju någonstans förstå att jag någon gång kommer att bli drabbad av borttappat bagage eller inställt flyg. Sådant händer. No biggie. Men näthat? Hur mycket ska man räkna med att det kommer att ske framöver i en persons liv på sociala medier? Ska föräldrar till en 12 åring tjej teckna den just in case OM det skulle ske något på instagram i framtiden som eskalerar? Att vara så förberedd på näthat att man tecknar en försäkring är ju lite grann att acceptera det. [showhide type="post" more_text="Show english translation..." less_text="Show less..."] I was interviewed by Swedish Radio 1 about the new insurance for online harassment that was recently set up. It's offered by the insurance company AIG. I was asked how I regard the insurance and whether I think that these types of measures are necessary. With this insurance your are protected if you are harassed online. AIG help you remove the content from the internet, get legal advice, help you press charges and gives you access to therapy. In my case, this insurance would have been perfect in 2011 when the frequency of attacks against me was at its highest. Even though I reported every instance of harassment to the police it never resulted in a conviction. With the AIG insurance, one reported instance is enough and they decide what compensation you should receive whether the report results in a conviction or not. I spent a lot of my own money on Cognitive Behavioural Therapy for 1.5 years afterwards. It was a difficult time of my life. If this insurance would have been available, I would've received better care. Yet it still frustrates me. The frustration began when I spent hours on the phone with the police filing my eleventh report in a short period of time and the office told me that I should stop blogging instead. Then all of this would stop. Imagine if you said that to every journalist or blogger. Stop writing, change jobs. That's a threat against our democracy. I'd hoped that there would be an Internet ombudsman and a policy like the one we have in our health care system. Within three months your report needs to lead to something. If it wouldn't have resulted in a conviction the Internet Ombudsman could have continued the investigation for free. That's how it should be. The pressure should be on the police and government bodies. You shouldn't need an insurance. What does that cost? 99 SEK a month. If you compare the money you'll spend on an insurance and think that those services really ought to be free, it's a high price to pay. Then I also wonder how long you need to have had the insurance before you can use it. If you have travel insurance, you might feel that it's very likely that you will lose a bag or have your flight cancelled at some point in your life. No biggie. But online harassment? How do you predict what's normal in a person's lifetime? Should the parents of a 12 year old girl sign up for this kind of insurance just because there MIGHT be an incident on Instagram in the future that gets out of hand? To be so prepared for online harassment that you insure yourself against it means to accept that it will happen. [/showhide] Läs mer på SVT här