Eftersom jag får många frågor kring hur jag tänker kring effektivitet kommer här mina bästa tips: 1 Gör skillnad på jobb och privatliv. Först och främst, för att bli mer effektiv handlar det om att hitta en balans i vardagen. Ska man kunna prestera bra på jobbet och vara effektiv måste man ladda batterierna hemma och göra skillnad på jobb och vardag så att kroppen och psyket förstår det. I mitt fall så byter jag alltid om när jag kommer hem och går ut med barnen för att komma ner i varv efter jobbet. Idag när jag kom hem så duggade det lite men vi tog på oss regnkläderna och promenerade bort mot skogen för att plocka blåbär och gå på upptäcksfärd. 2 Vara här och nu. Jag har noll notifikationer som poppar upp min telefon (förutom kalender). Jag har inte haft ljud på telefonen sedan åtta år tillbaka. Allt för att inte bli störd i det jag gör, jag ringer upp när jag har tid. Är jag i ett möte så är jag på mötet, är jag med barnen så är jag med dom. 3 Aldrig "Jag gör det senare". När jag väl jobbar tänker jag aldrig "Jag ska bara". Jag skjuter aldrig upp något. Är det någon som ska mejlas, möte som ska tas så görs det. Jag har alltid varit så. Var det inlämningar i skolan så gjorde jag dom dag 1 och aldrig sista dagen. Jag vill få undan så mycket som det går, aldrig lämna något kvar på min todo-list. 4 Låt huvudet vara tomt och blocket fullt. Jag har aldrig något i huvudet. Allt jag ska göra, idéer och sådant skrivs ner. I telefonen eller i mitt block. Jag går inte runt och måste komma ihåg en enda grej. Jag har en todo-lista för förmiddagen och en todo-lista för eftermiddagen. Jag börjar med det svåraste först. Har jag en massa möten under dagen så lägger jag in uppgifterna i kalender, då slipper jag komma ihåg vad som står på min todo-lista utan kalendern säger till. Har man 6-7 möten på en dag och har ca 20 minuter i mellan är det skönt att kalendern berättar vad nästa uppgift är innan jag kliver in i nästa möte. 5. Effektiva möten. De flesta mötena jag tar är 30 minuter. I Sverige har vi en standard på att sitta i en timme och jag tycker att det är galet. Ibland när jag möter storbolag för möten märker jag att dom drar ut på snacket just för att vi ska sitta i en timma fastän vi inte behöver. Man hinner dubbelt så mycket om man halverar, förbereder genom att ha svarat på varandras frågor via mail innan samt förberett en agenda. De flesta mötena i LCC är på 15 minuter och dom tar vi stående. Har jag ett långt möte på 40 minuter så är resterande 20 minuter till för att beta av min todo-list inför nästa möte. 6. Inget behöver vara perfekt (för mig). Jag skickar hellre iväg 80 mail under dagen varav fem är felstavade än att sitta längre med varje och hinna med färre. Jag skickar hellre iväg några ok-presentationer än få fantastiska. Jag klämmer hellre in ett möte på 10 minuter och än att inte ta något alls. Bara det blir gjort nu. Jag är ingen detalj-människa, jag jobbar hellre snabbt och får saker gjorda. Däremot omges jag av detalj-människor i företaget och vi kompletterar varandra bra. Ett bra team har olika styrkor. Vad är egentligen målet med att vara effektiv? Effektiviteten är i sig inget mål men det krävs för att jag ska kunna hinna med allt jag vill göra på få timmar. När jag hade inte hade barn kunde jag sitta på kontoret i femton timmar om jag ville och såsa igenom allt men nu vill jag hinna med mer på färre timmar. Jag startade inte företag för att jobba så mycket som möjligt utan så lite som möjligt. Det gäller i antal timmar, men mycket ska göras under den tiden.