Det kan lätt upplevas rörigt när man ska komma igång efter en ledighet. Man känner att det är mycket att göra men det kan vara svårt att veta var man ska börja. Efter att ha varit med om x antal kaosartade starter har jag nu en taktik. Istället för att stressa upp mig redan hemma på morgonen, springa in på kontoret för att jag är så taggad, slita upp datorn, spilla ut kaffe över alla papper och få upp pulsen innan klockan blivit tio har jag istället lärt mig att göra såhär: Under ledigheten har jag använt One Note där jag fyllt i alla tankar och todo's som jag vill ta tag i när jag börjar jobba igen, igår ikväll fyllde jag i det sista som dök upp. Jag läste även mailen redan igår kväll. Jag svarade inte på allt men jag skummade igenom vad som väntade och la allt i rätt prio-mappar. En mapp för allt jag ska börja med på morgonen, en mapp att göra klart så fort tiden finns. Samt sortera in för respektive bolag/projekt. När jag kom in i morse sprang jag inte till mitt skrivbord utan började morgonen med att träffa alla kollegor, dricka kaffe och gå igenom status i varje projekt. Är det något som brinner? Flaskhalsar? Samt lyssna in vad alla ska göra och gemensamt hitta energi för veckan. Jag ser det som mitt jobb att ösa in positiv energi till alla medarbetare och speciellt när vi har nya personer på plats. Jag är inte speciellt sportintresserad men jag kan ändå jämföra med hur ett lag står i en ring och peppar varandra innan matchen börjar, så gör vi varje måndag fast i konferensrummet. Därefter gäller det att synka alla tankar med kalendern. I mitt fall har jag Simon som högra hand så vi tog en till kaffe och jag tog upp min One Note-lista som jag hade kladdat i under ledigheten och gick igenom när allt ska bokas in i kalendern. Tillexempel "Ta nya pressbilder" "Lunch med person X", "Apoteksbesök i stad X" "Skriva reklampolicy till bloggen" "Öva manus EY-gala" etc. Helt enkelt allt jag har haft i huvudet under julen får nu en egen spot i kalendern. Puh, den känslan är underbar. Sedan går jag igenom mailen med prio mapp 1 först och fortsätter att beta av. Och därefter är jag i fas. Viktigast är helt enkelt att fånga alla idéer när man är ledig (det är då dom bästa poppar upp), skriva ner för att slippa ha i huvudet, och sedan boka in för att veta att det blir av. Därefter är det bara att köra :-)