Barnen har stannat hemma idag igen, de är lite hängiga och jag tänker att det är dumt att sprida runt smitta om det nu skulle vara så. Istället har dom legat och vilat hela dagen. Eller Gillis har hjälpt mig att skruva ihop en enklare IKEA-möbel. Bra med söner som är experter på lego, det där med att kunna läsa instruktioner är bra. Jag tog själv en promenad när gänget var hemma. Jag lyssnade på olika nyhetspoddar, ville veta mer kring polisdramat mellan Staaf och Löving. Och så lyssnade jag på senaste rapporten från Fed i USA. Det var så kallt så att det stack i hela ansiktet. Kroppen hade jag klätt väl men just ansiktet var blottat. Under eftermiddagen fikade vi alla med ostkaka. Så gott! Gällande vad jag sa igår då. Jag pratade länge om hur stora bolag ska tänka med sociala medier. I det stora hela så handlar det mycket om kommunikation. Information kan lätt få fötter idag och då är det bra att bolagens kommunikation är enat i alla medier. Har man en bra sociala mediestrategi och närvaro så får det en positiv påverkan i all typ av kommunikation: kundtjänst, krishantering, det går lättare att göra marknadsundersökningar etc. När man letar information idag om bolag så är det inte bara bolagets hemsida eller artiklar som man hittar i nyheterna som gäller utan den informationen man hittar om bolaget i deras sociala medier är lika relevanta. Finns man inte där så gör säkert en konkurrent det och det är ju dumt. Jag pratade om vikten av att företag skapar en tydlig identitet och känsla som man sedan låter genomsyra sociala mediekanalerna. För när företag ska rekrytera så är känslan och uppfattning om bolaget A och O. Och den uppfattningen kan man som företag styra mycket över själv med en bra närvaro i sociala mediekanalerna. Det spiller i sin tur över på employer branding. Att skapa en sådan stark identitet att man som anställd vill prata gott om företaget i sina kanaler. Sidospår: Det är så intressant att höra människor prata om sina jobb. Tex vissa anställda säger såhär "Vi på Telia gör såhär" och andra säger "Jag jobbar på Telia och dom gör såhär". Den första personen ser sig själv som en del i bolaget - Då har man lyckats som företag. Jag pratade om att humor och information är det som fungerar bäst när man ska bygga kanaler. Ryan Air är tex ett bolag som många avskyr men deras TikTok kanal är väldigt rolig och har två miljoner följare. Humorn och den personliga närvaron där väger liksom upp den dåliga resan så många gillar företaget i alla fall - Och flyger. Jag tog också upp vikten av att förekomma. En VD från miljardbolag som lyssnade berättade att dom skulle lansera en ny hemsida men att det alltid är jobbigt när man har fyra miljoner kunder. Det är alltid så många som blir arga när förändring sker. Mitt tips var just att förekomma. Att tex gå ut på deras Facebook och skriva att "På måndag släpper vi vår nya hemsida och troligtvis är det en massa barnsjukdomar. Kan inte ni hjälpa oss och se vad det är som inte fungerar?". På så sätt blir det inte ilska kommentarer den dagen utan snarare hjälpsamma. Min text kan bli hur lång som helst men jag nöjer mig såhär nu. Kram.