Hade saker och ting gått som vi/jag hade tänkt hade försäljningen av Löwengrip Beauty gått bättre internationellt just nu. Vi hade kunnat använda oss av mitt content team i Löwengrip Invest bättre och sälja de tjänster vi redan har in house till andra kunder. Det var de byrån skulle göra fast på amerikansk mark. Planen var att bli mindre beroende av mina sociala medier och istället producera content till andra bolag i USA samtidigt som Löwengrip skulle växa via vår distributör där borta som vi har funnits hos i två år. Senast i våras satt jag på Sephoras huvudkontor i San Francisco och pratade om vår nya ansiktsserie. Men feedbacken var att vi måste ha starkare finansiella muskler för att ens ha råd att lansera via Sephora och bli tydligare med vårt svenska DNA som skönhetsmärke. För att ha råd att lyckats internationellt så har Löwengrip Beauty alltså träffat ett antal vc-firmor för att ta in kapital. Men alla har känts fel och den enda som kändes rätt var franska LVMHs nya mindre fond, de är en av få som tänker långsiktigt. Jag vill ju bygga ett Esteé Lauder som mina barn kan ta över - Inte bygga något snabbt och sälja av. Men de tackade tillslut nej eftersom vi var för små ändå. "Att ni bygger ett klassisk skönhetsmärke är rätt väg att gå men kom tillbaka när ni är större". Jag förstår att man som litet bolag inte ska vara så kräsen, jag menar att sikta in sig på LVMH är naivt i sig. Men jag fungerar så. Det måste vara rätt, annars struntar jag i det och driver det hellre organiskt så att vi behåller aktierna. Istället gick allt fel. Försäljningen i USA och Australien lossnade inte, det blev för en för dyr affär (bara att skicka en aerosol - torrshampoo kostade oss närmare 1000 kronor från vår e-handel) och den investeringen vi har gjort för våra egna pengar fungerade inte. Strategin blev då att vi kanske ska fokusera på mitt varumärke istället. Att kanske är det lättare att bygga ett personligt varumärke internationellt än ett skönhetsmärke. Om jag blir större kan jag i steget efter det etablera Löwengrip Beauty. ... Dessutom sitter jag på en kunskap om hur man kommunicerar online så den borde jag lika gärna kunna paketera och sälja. Och snabbt sa jag hejdå till Sverige, signerade en lägenhet och gjorde mig redo för ett eget inc och visum. Många sa att ska man lyckas i USA så måste man vara på plats och det förstår jag. Hade jag en plattform i NYC på halvtid så skulle vi kunna bygga upp samma team som jag har runt mig i Sverige med säljansvarig, agent, influencer-nätverk och ett content team. Skulle de amerikanska intäkterna via mina kanaler där borta generera 300 000 i månaden hade vi gått plus minus noll. Det är ingen enorm summa så jag ville försöka. Men alla satsningar kräver investering i början och mitt bolag började gå minus varje månad. Det är okej att det är så ibland - Om man vänder skutan efter ett tag. Jag har ett sparkapital som vi kan nalla ifrån om situationer som dessa uppstår (vi har ju inga externa investerare). Men nu i september insåg jag att sparkapitalet började tömmas i en för hög hastighet till alla projekt vi hade påbörjat och jag och min VD Gustav bestämde oss för att dra i handbromsen. Vi stod inför två val: ha is i magen över att säljet på mina kanaler i USA hinner stabiliseras (att ha en fin lägenhet att sälja på var en del av strategin) och vi hinner få kunder till den amerikanska byrån samt tro att försäljningen av Löwengrip Beauty lossnar vi att vi inte blöder pengar - Men uthållighet kostar enorma belopp varje månad och vi valde väg nummer två. Att pausa allt. Eftersom varje investering tas ur min ficka så blev det en klok väg tillslut. Men handbromsen drog åts drastiskt eftersom det tar tid att "bromsa" en bolagsgrupp. Där är vi alltså nu. Vi tar inga mer risker, hade skutan inte vänts och vi inte agerat hade allt mitt kapital ätits upp och tillslut hade vi gått i konkurs. Det hade gått fort eftersom vi är så många nu som är beroende av mig. Men jag är tacksam över att sparade fanns och att min nya duktiga VD drog i handbromsen. Det var modigt gjort av honom - En månad in i sin roll. Det vi gör nu är det som jag sa igår, vi drar ner alla kostnader och går på sparlåga tills vi har byggt kassa igen. Det kommer ta ett tag. Gällande Löwengrip Beauty så har vi beslutat oss för att stänga många marknader. Fokus blir på Skandinavien och Tyskland. Förra året hade Löwengrip Beauty en omsättning på 84 miljoner och detta år kommer vi att backa till runt 40-50 miljoner. De internationella fokuset gjorde att vi tappade på hemmamarknaden och nu vill jag göra om och göra rätt. Skandinavien är vår viktigaste marknad. Detta blev ett långt inlägg men jag vill ge er en uppdatering om vad som händer. Det är en lång väg framför mig som väntar men vi är ett starkt sammansvetsat team på kontoret och vi gör detta ihop. Det tuffa är att jag ser det som ett stort misslyckade, att behöva dra tillbaka allt jag har satt igång. Jag fixade det inte - och det tär på självförtroendet. Men jag antar att jag i framtiden kommer att se tillbaka på det här att jag gjorde rätt som backade och började om. Vi får se.