Idag spelar LCC, eller Löwengrip som vi byter namn till i Q2 nästa år, in en varumärkesfilm. Vi märkte i Hong Kong, Dubai och Saudi hur viktig vår exportfilm var där vi berättar om märket, därför gör vi en till. När man har införsäljningsmöte, har man några minuter på sig att få personerna mitt emot intresserad. Det spelar ingen roll om man har en timma ihop, det är dom första minuterna som är avgörande. Införsäljning är som en dans, man måste tänka taktiskt med upplägget. Första minuten måste väcka intresse, visa att vi är något annat. Det gör vi genom filmen på två minuter. Nästa steg är att lyssna in vad inköpen är ute efter, som tillexempel om vi möter Boots måste vi veta om det dom fokuserar på ansiktsvård nästa år eller tillexempel kropp. Med deras svar i ryggen börjar vi berätta mer ingående om oss och sedan visar vi upp slides med positionering/prismatriser och go to market plan som en tyngd. Mix av glädje och starka siffror är starkt. Jag skrev det i ett tidigare inlägg men ett bra införsäljningsmöte handlar om att minimera riskerna. Visar man bara en powerpoint som man sitter ner och går igenom finns det en risk att bolaget som vi träffar känner ”jaha, det här är tionde bolaget med slides idag”. Då är vi beroende av inköparen mentala närvaro. Det är inte så man får hovar in en stor kund som Bloomingdales. Man måste sticka ut. Reaktionen efter vi har visat upp en kort varumärkesfilm (den påminner lite om trailern till min serie i kvalité), där vi berättar om hur bolaget startades, oss som grundare, vad som skiljer oss från resten etc - Gör att många tror att vi är större än vad vi är. Den vanligaste reaktionen från inköpare runt om i världen är ett ”wow” och med den starten är det lättare att ställa sig upp efteråt (alltid stå för energin) och fortsätta, då har man dom på kroken och de är mer öppna. Alltså: 1. Första fem minuterna är avgörande 2. Gör något oväntat för att presentera er 3 Lyssna in kunden innan du kör ditt race 4 Ställ öppna frågor "Hur skulle vi kunna vara en bra partner till er?" 5 Blanda energi, glädje med tyngd i siffror Vi hörs lite senare!