Eftermiddagen avslutades med att jag gjorde en intervju för Unionen Chef i deras web-serie "Chefsliv". Vi pratade mycket om krocken mellan äldre arbetsgivare och en yngre generation. Jag var tvungen att bita ifrån lite för jag blir trött på att höra hur vår generation är lat och curlad. Att två generationer krockar i arbetsliv är något som alltid sker och alltid har skett historiskt. Rädslan för att inte hänga med resulterar i ett generaliserade av en hel yngre generation "de gör inte som vi gjorde på vår tid, därför är det fel". Jag blir så trött på det argumentationsfelet som idag har blivit en allmän uppfattning. Utmaningen är att arbetsmarknaden förändras vilket betyder att sättet att arbeta och vara anställd också hänger på. Min generation hittar nya sätt att göra affärer på, har ett annat globalt nätverk, bryter nya marker, bygger bolag snabbare tack vare digitaliseringen. Jag menar snart kommer man kunna bygga ett miljardbolag på några dagar (men också falla lika snabbt). Listan kan göras lång. Inte konstigt att lönechecken varje månad inte är det som är högst i prio. Man vill vara med på en resa, känna att man gör skillnad. Skit i hundåren, säg hej till tillväxtår. Har du som arbetsgivare svårt att acceptera det och skapa en organisation som välkomnar intreprenörer, kommer du ha tuffa år framför dig, big time. Du kan som arbetsgivare sitta där nu och sucka över 20 plussare som vill skita i att koka kaffe och direkt göra stordåd. Men kväver du dom förmågorna gång på gång kommer du skapa arbetsplats likt en dinosaurie - Du är snart utdöd. Dom bolagen som drar störst nytta av vår tids snabba förändring tack vare digitaliseringen, har ofta i samband med det förstått värdet av unga driva människor som bryter ny mark. Som skapar miljonbusiness via appar, lyckas göra affärer på andra sidan jordklotet på några timmar. Det är dom människorna du vill ha hos dig. Som säger att jag som arbetsgivare tänker fel, att jag krånglar till det, att jag ska sluta tänka gammalt och linjärt. Tillsammans bygger vi en agil organisation som jobbar mycket med visioner och mål. Som vi gemensamt når i en miljö med högt i tak och få stängda dörrar. Det får oss att springa oerhört snabbt och samtidigt älska det vi gör om dagarna som också verkar provocerande för den äldre generationen. Om du som mossig arbetsgivare inte fattar värdet av det är det utan dags att göra det nu. Blus Ahlvar (adlink) Direkt efter intervjun träffade jag Feisal som hjälper LCC att komma igång med försäljning i Saudi efter sommaren. Det blir vår åttonde marknad.