Jag får ofta frågor kring hur man startar företag och jag tänkte berätta lite kort kring hur man kan göra om man vill starta ett eget skobolag: 1. När vi skulle starta Flattered så var steg ett att hitta en fabrik i Europa. Man kan hitta fabriker på lite olika sätt, antingen fråga andra svenska bolag var dom producerar, få hjälp av exportrådet Business Sweden eller så kan man besöka skomässor i Italien, det finns en som heter Mican som är gratis att gå in på och där träffar du alla fabriker på ett och samma ställe. 2. När vi väl hade hittat en fabrik så blev nästa steg att ta fram en provsko. Antingen så kan man använda sig av en befintlig läst vilket är det billigaste alternativet. Men i vårt fall så var själva idéen att ta fram den "perfekta lästen" så vi utformade en egen och det tog cirka fyra månader och många skor skickades fram och tillbaka. Jag vet inte om ni minns men det var i denna veva som vi pratade mycket om toe cleavage här på bloggen. 3. När vi väl hade tagit fram fyra provskor så var nästa steg införsäljning. Vi satsade högt och ville nå hela Rizzo för vi såg det som en match made in heaven. Vi fick tillslut till ett möte på VRG som är en koncern som äger Rizzo. Koncern-VDn kom in snabbt under mötet och utbrast "Ni har ju hittat ett hål på marknaden". Där och då kände vi att vi var på rätt väg. Skorna togs in och vi fortsatte vår införsäljning på Nathalie Schuterman, Harrods etc. Den processen har varit lång men rolig. En kund öppnar en ny dörr och så vidare. 4. Vi märkte ganska snabbt att vi behövde jobba med flera fabriker, precis som vi gör med LCC. Det är livsfarligt att vara beroende av en enda fabrik, för det blir alltid förseningar. Idag har vi en fabrik i Portugal och fyra i Spanien. Vi använder oss av en produktionsagent som håller kontakt med fabrikerna. Det är något vi verkligen rekommenderar. En sådan person tar en % på all försäljning men hen är också på plats. 5. Man kan ha olika strategier när man väl ska sälja det man har tagit fram. Antingen så drar man igång en egen e-handel vilket är så gott som gratis idag men det innebär också en risk i och med att du måste ta in hela lagret själv och binda kapital. Men fördelen är att du får behålla större marginal eftersom du inte har någon återförsäljare. Eller så minskar du risken i början med att ha återförsäljare och då behöver man egentligen inte trycka på produktionsknappen förrän kunden lägger en order. Helt plötsligt tar du inte samma ekonomiska risk. Men dina marginaler sänks rejält med återförsäljare. Vad kostar det att dra igång ett eget skomärke? Det är verkligen olika men jag måste faktiskt säga att idag går det att komma rätt billigt undan. För några år sedan var minimum-kvantiterna så höga men idag kan du faktiskt producera cirka 200 skor i en fabrik och det kostar cirka 60 000 kronor. Drömmer du om ett eget skomärke så kör! Spara 60 000-80 000 kronor, boka en flygbiljett till skomässan i Milano, gör en liten kollektion på 200 skor och öppna en egen e-handel. Det värsta som kan hända är att du förlorade pengarna och att din källare är full av osålda skor ... Eller så kan det gå riktigt bra. Man vet ju aldrig förrän man har provat :-)